De toekomst ligt in de samenwerking tussen informele en formele zorg

Interview met beleidsadviseur Erna van Dijk, Zwolle

“De Integratieraad in Zwolle vroeg om meer aandacht voor allochtone mantelzorgers. En er lag al langer de vraag van mantelzorgers zelf om meer lotgenotengroepen. Dus ik ben al langer aan het denken over hoe we de mantelzorgondersteuning kunnen versterken. Daarbij komt nog dat er gemeentelijk niet meer structureel geld bijkomt, zodat het niet mogelijk is om nog meer consulenten te werven. En toen kwam AMWAHT Plus precies op het goede moment, waarmee je èn lotgenotengroepen in het leven roept en ook nog eens de ondersteuning van mantelzorgers kunt versterken.
Vervolgens hebben we een gesprek gehad met de Vrijwilligers Centrale om te kijken of het ook in hun ideeën paste en of ze er wat mee konden. Zij hebben besloten om een docent deel te laten nemen aan die cursus van BMP. Toen is de zaak verder gaan rollen. Het college moest een bedrag beschikbaar stellen en dat hebben ze kort geleden gedaan.

We hebben wel besloten dat die opleiding niet alleen beschikbaar komt voor allochtone mantelzorgers, maar dat we juist ook de verbreding willen zoeken met autochtone mantelzorgers. Dat heeft twee redenen. Autochtone en allochtone mantelzorgers kunnen elkaar ook versterken. Dat ze elkaar kunnen beïnvloeden, op een positieve manier wat aan elkaar kunnen hebben. Het zou niet uit moeten maken of je autochtoon of allochtoon bent, als je behoefte hebt aan ondersteuning dan moet dat kunnen. We zijn
heel benieuwd.

Ik verwacht dat de AMWAHT-opleiding gaat werken. Dat betekent wel dat zowel de gemeente als de Integratieraad en de Vrijwilligers Centrale er hard aan moeten trekken om het een succes te laten worden. Want ik denk dat als je aan mensen vraagt om langere tijd vrijwillig deel te nemen aan een opleiding, dat dat nogal wat is. Je zou de nadruk moeten leggen op het investeren in mensen wat je doet en de competenties die zij er mee kunnen ontwikkelen. Als je daar het accent op legt, moet het volgens mij gaan lukken.
Ondersteuning van mantelzorg is een speerpunt in Zwolle. We proberen er een goede vorm aan te geven, ook omdat ik van mening ben dat de toekomst van de zorg ligt in een goede samenwerking en een goed samenspel van formele en informele zorg. Maar dat houdt wel in dat je de informele zorg moet ondersteunen, moet equiperen daarvoor”.