De Molenwijk door elkaar

Stichting BMP | Framer Framed

De Molenwijk door elkaar

Het begon allemaal met Annie

Het avontuur van het wandkleed in de Molenwijk begon met de 87-jarige Annie van Riel. Zij woont al ruim dertig jaar in deze wijk en heeft 28 jaar geleden met een groep mensen een oecumenisch wandkleed gemaakt. Tijdens corona was ze haar huis aan het opruimen en dacht: Wordt het niet tijd voor een nieuw Molenwijk-wandkleed?

Een dorp van flats

De Molenwijk is een bijzondere wijk in Amsterdam Noord. Helemaal in de Noord-West hoek van de gemeente. Een kleine flatwijk, eind jaren zestig van de vorige eeuw gebouwd, volgens een patroon van Molenwieken. De flats zijn tien verdiepingen hoog. Tussen de flats is veel groen. Auto’s moeten aan de rand van de wijk parkeren in speciale parkeergarages. De eerste bewoners waren gezinnen uit de middenklasse, zoals onderwijzers, verpleegsters en politieagenten. Er wonen nog steeds enkele bewoners van het eerste uur in de wijk, maar de bevolkingssamenstelling is in de loop van de tijd sterk veranderd. Eerst kwamen de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders met hun gezinnen en later ook mensen uit Suriname en diverse Afrikaanse landen. Recentelijk zijn er veel gezinnen uit Syrië, Irak en Eritrea gehuisvest. De Molenwijk voelt door zijn bijzondere ligging en het vele groen als een dorp, maar dan wel met alleen flats.

Chris Keulemans hield op 19 mei 2022 een toespraak bij de onthulling van het wandkleed in de Molenwijk.
Lees hier de volledige tekst.

Bij het wandkleed hoort een boekje met verhalen over het maakproces, de deelnemers en de betekenis van hun lapjes.
Bekijk hier het boekje over het wandkleed (pdf)