Almeerse vrouwen wereldberoemd

In Almere is Lyla Carillo Quan – van der Kaaden bezig met een heel bijzonder project dat de multiculturele gemeenschap in deze stad nu al wereldberoemd maakt.

De afgelopen tijd heeft ze meer dan 20 vrouwen uit verschillende Latijns-Amerikaanse landen, Suriname, Aruba, Afghanistan, Myanmar en enkele Afrikaanse landen in beeld gebracht door middel van foto’s en verhalen. De foto’s en verhalen zijn te zien op de website www.womenofalmere.nl

Inmiddels heeft Lyla ook een prachtig boek gemaakt met foto’s en verhalen van Almeerse vrouwen die afkomstig zijn uit Latijns-Amerika en Spanje.  Het boek verschijn in maar liefst drie talen.

“Elk verhaal laat zien hoe obstakels, vooral taal, kunnen worden overwonnen om opnieuw te beginnen zonder onze wortels te ontkennen of op te geven.”

Het boek wordt op internationale vrouwendag, met steun van de ambassade van Guatemala gelanceerd. Voor de presentatie die in het Spaans is, hebben zich al meer dan 160 mensen uit allerlei landen en gemeenschappen aangemeld.

Het kleurrijke boek met hardcover, is vanaf 12 maart voor € 50 (inclusief verzendkosten) te koop en kan besteld worden via website www.womenofalmere.nl

Het stadsarchief van Almere wijdt vanaf augustus 2021 een tentoonstelling aan dit project. Opzet is om het project in samenwerking met stichting BMP een (educatief) vervolg te geven zodat ook andere gemeenschappen in Nederland en daarbuiten de verhalen van migrantenvrouwen op sprekende wijze in beeld kunnen brengen.