De Molenwijk praat door elkaar

Saskia Moerbeek

Vorig jaar in mei onthulden we met veel plezier het wandkleed dat bewoners van de Molenwijk maakten met steun van BMP en Framer Framed. Tijdens een drukke bijeenkomst in de Bibliotheek vertelden de deelnemers aan het project De Molenwijk door Elkaar, hoe het maken van de lapjes ze door de eenzame coronatijd heen hielp. “Het is fijn als je weet dat je iets maakt dat deel uitmaakt van iets groters en borduren helpt tegen de stress, vertelde de Syrische Maison. Annie, die ruim dertig jaar in de wijk woont, was heel erg blij dat haar idee om samen een wandkleed te maken zo goed had uitgepakt. Schrijver Chris Keulemans ging nog verder: "Dit wandkleed is niet plat. Het is diep. Het is niet alleen een oppervlakte, een gladde oppervlakte waar je overheen kan strijken. Het is een wereld, een horizon, een verzameling van herinneringen, gesprekken, dromen en grapjes. Door die oppervlakte heen voel je de diepte van echte mensenlevens, de mensen die eraan hebben samengewerkt en de mensen die zich er in herkennen."

Taal als middel

De bewonersgroep heeft voor de zomervakantie allerlei nieuwe plannen gemaakt. Ze wilden koken voor ouderen in de buurt, samen met de bibliotheek een verhalentafel starten, werken aan een kunstwerk in de openbare ruimte en nog veel meer. Maar bovenaan de hele lijst stond één grote vraag: “We willen beter Nederlandse leren!”

Nu zijn we als stichting BMP geen taaldocenten. Maar we houden wel van de ideeën van bewoners. Dus nu geven we één keer per week taalles in de Werkplaats van Framer Framed. Waarover die taallessen gaan? Nou over wat een verhaal is, welke verhalen interessant zijn en waarom verhalen meestal in de verleden tijd worden verteld. Over wat kunst is en wat het woord “opdrachtgever” betekent. “Welke kunst vinden jullie mooi en waarom?” Het beantwoorden van die vraag levert veel nieuwe woorden op. En die schrijven we op. En ook voorbeeldzinnen die je makkelijk kan onthouden. We praten over de gerechten die iedereen graag kookt en de ingrediënten die daarin gaan. Kortom Nederlandse les is een prachtige opstap naar andere activiteiten. “Wat dachten jullie van samen koken met studenten in de wijk? Kan je lekker Nederlands oefenen.”

Met zo’n leergierige groep kom je heel ver. Dus houden twee mensen van De Molenwijk door elkaar op 23 november 2022 een toespraak voor de Stadsdeelcommissie. Dan wordt het wandkleed opnieuw onthuld, omdat het een paar maanden op het Stadsdeel kantoor komt te hangen. Nederlands leren gaat sneller als je trots bent op wat je doet.