Voedsel uitdelen in de Molenwijk

Saskia Moerbeek

23 oktober 2020 - Gisteravond was ik bij het voedsel uitdeelpunt Molenwijk. Dit initiatief is opgezet door vrijwilligers uit de wijk die ook betrokken zijn bij Buurtvereniging Molenwijk. Framer Framed heeft voor de voedseluitgifte de Werkplaats Molenwijk ter beschikking gesteld. Iman, een van de initiatiefnemers, vertelt dat ze in maart 2020 direct na de lockdown zijn begonnen. “We kregen voedsel via Diaconie Noord, van restaurants en kantines die op slot gingen. Inmiddels is dat er niet meer en krijgen we voedsel van het Rode Kruis en van Human Aid Now. De Turkse bakker uit het winkelcentrum geeft brood. Alleen mensen die niet in aanmerking komen voor de voedselbank krijgen een pakket. Denk aan mensen die ongedocumenteerd zijn of die door de corona crisis in de problemen zijn gekomen. Zij krijgen elke week een voedselpakket of een bon van 15 euro die ze zelf aan voedsel kunnen besteden.

Het aantal mensen groeit snel

De mensen moeten zich inschrijven en hun stadspas en inkomensgegevens laten zien. Daarna krijgen ze een groene badge die ze elke week mee moeten nemen. “We begonnen met dertig vertelt Iman, maar het aantal mensen groeit snel. Nu staan er al 76 mensen ingeschreven en er komen er elke week bij. We komen aan de grenzen van wat we aan kunnen.”

Coronamaatregelen

In de ruimte staan overal kratten en stapels zakken met voedsel. Vanwege corona mogen er maar weinig mensen binnen. Met vier mensen zetten ze alles klaar. Buiten staan de mensen netjes op 1,5 meter te wachten. Als ze aan de beurt zijn zetten ze hun tas in een winkelagentje dat dwars voor de deur staat zodat de vrijwilligers die kunnen pakken en vullen en weer terug in de kar kunnen zetten. De sfeer is gemoedelijk. Veel mensen kennen elkaar uit de wijk. Door de mondkapjes heen wordt er gepraat en gelachen.

Diverse achtergronden

De achtergronden van de mensen zijn heel verschillend, ze zijn van Marokkaanse, Afghaanse, Syrische, Russische, Turkse, Afrikaanse en andere komaf. Sommigen wonen al heel lang in de Molenwijk, anderen relatief kort. De rij wordt steeds langer. Een Nederlandse jongen helpt een Marokkaanse vrouw die slecht ter been is om haar zware tas te dragen. Even is er opschudding als een fotograaf op verzoek van de organisatoren de rij in beeld wil brengen. Hij wil dit zo doen dat alleen de rug van de wachtenden te zien is, maar een Afrikaanse vrouw wil ook dat niet. Nizar van Framer Framed loopt rond en maakt met iedereen een praatje. Hij brengt de vrouw in contact met de fotograaf. Samen lossen ze het op. Als werkstudent is Nizar een belangrijke schakel tussen de Werkplaats en de wijk.

Hoop op verandering

Zelf spreek ik met een aantal vrouwen om ze uit te nodigen voor het project De Molenwijk door elkaar. Als stichting BMP willen we een stevige groep vormen die verhalen uitwisselt, de geschiedenis van de wijk in kaart brengt en die nadenkt over wat er anders en beter kan in de openbare ruimte. Het valt me op dat er veel enthousiasme is. “Deze wijk is net een dorp” zegt een van de vrouwen, ”er is hier helemaal niets.” Maar met initiatieven als het Voedsel Uitdeelpunt, de Werkplaats van Framer Framed en project De Molenwijk door elkaar komt daar vast verandering in.

Saskia Moerbeek

Directeur stichting BMP