Archief nieuws

Niet alleen ziek - de kinderen

Klik hierboven om alle afleveringen te luisteren ↑

Eén op de tien scholieren van twaalf tot en met zestien jaar woont samen met een langdurig zieke vader of moeder. Wonderlijk genoeg hoor je bijna nooit over wat dat voor kinderen betekent. Voor het derde seizoen van de podcast Niet alleen ziek van stichting BMP sprak journalist Maarten Dallinga met Tessa (23) Martijn (28) en Anne-Frieda (41) over hun ervaringen. Hoe is het om op te groeien met een chronisch zieke vader of moeder? Hoe beïnvloedt dat je leven? En praten zij hierover met hun ouders? Eerder heeft hij al met moeders en vaders gesproken over de impact van een langdurige ziekte op het gezinsleven en hun rol als ouder. Het derde seizoen van de PODCAST NIET ALLEEN ZIEK is vanaf 19 september 2022 te beluisteren via stichtingbmp.nl en podcastapps als Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts en Stitcher. Abonneren is gratis.

SYMPOSIUM Oral History voor iedereen

SYMPOSIUM
Oral History voor iedereen | Beeld en Geluid Den Haag | 28 oktober | 11 - 16 uur |

Op 28 oktober 2022 organiseren we vanuit ‘Sprekende geschiedenis’ een interactief symposium met als thema ‘Oral History voor iedereen’. Verwacht interessante sprekers en workshops die inspireren met (lokale) verhalen, ingaan op het belang en gebruik van oral history, maar ook stilstaan bij wat oral history nu eigenlijk inhoudt en hoe je bijvoorbeeld materiaal bewaart en vastlegt.

Vacature Junior Communicatiemedewerker voor 'Sprekende geschiedenis'

‘Sprekende geschiedenis’ is per direct op zoek naar een junior communicatiemedewerker voor 20 uur in de week.

“Sprekende geschiedenis” is hét knooppunt van organisaties en mensen die zich met Oral History bezighouden met als doel om mondelinge geschiedenis in al zijn facetten te bevorderen. Dit doen we door samen te werken met musea, archieven, universiteiten én maatschappelijke initiatieven te stimuleren. Het Knooppunt ‘Sprekende geschiedenis’ is een initiatief van Stichting Bevordering Maatschappelijke Participatie (BMP) en diverse partners.

Een centrale rol speelt de website ‘Sprekende geschiedenis’ waar bestaande en nieuwe collecties van persoonlijke verhalen en getuigenissen van inwoners van Nederland en Vlaanderen zichtbaar, toegankelijk en doorzoekbaar worden gemaakt. Ook worden tools aangeboden om zelf aan de slag te gaan met oral history.

Ben jij een startende communicatieprofessional die op zoek is naar een baan in een maatschappelijk relevante sector waarin je veel vrijheid krijgt om je eigen stempel te drukken? Vind je het bovendien leuk om met content, social media en geschiedenis bezig te zijn? Lees dan snel verder.

Jongeren maken animatie-filmpjes

Jongeren maakten animatiefilmpjes over hun eigen ervaringen in de VerhalenKaravaan voor jongeren van het project Niet alleen ziek. Als een vader of moeder langdurig ziek wordt, verandert er veel thuis. Elk gezinslid reageert anders, maar hierover met elkaar in gesprek gaan, lukt niet altijd. Met een goede vriend of vriendin praten over de ervaringen en de emoties helpt de jongeren.

Stichting BMP heeft de VerhalenKarvaan voor jongeren georganiseerd met Josien Groot, GZ - psycholoog kind en Jeugd bij het OLVG en Ingeborg Douwes Centrum. Hoogt on Tour verzorgde de animatieworkshop.

Animatiefilmpjes Niet alleen ziek

“Hoe is het nu…?”

Eén op de tien scholieren van twaalf tot en met zestien jaar woont samen met een langdurig zieke vader of moeder. Wonderlijk genoeg hoor je bijna nooit over wat dat voor kinderen betekent. Jongeren die meededen met de VerhalenKaravaan van het project Niet alleen ziek vertelden dat zij vooral met een goede vriend over de situatie thuis spraken. In dit artikel deel ik waarom zij thuis bijna geen ervaringen delen.

Sonja (46): ‘Misschien ben ik niet de moeder die ik wilde zijn, maar wel de moeder die mijn kinderen nodig hebben’

Patiëntenfederatie Nederland besteedt aandacht aan chronisch ziek zijn en ouderschap.
Een interview met Sonja, die meedeed aan ons project Niet alleen ziek is geinterviewd voor de website Mijnkwaliteitvanleven.nl.
Het artikel is hier te lezen