Manifestatie Ouders van betekenis

Op zaterdag 11 september vond in en om Buurtcentrum De Dreef in Overvecht de Manifestatie Ouders van Betekenis plaats. Er was een veelzijdig programma. Op het podium werden creatieve producten gepresenteerd, gemaakt door ouders uit de wijk.

Moeders van de Wijkacademie Stromend Overvecht maakten een grote duizendpoot. De Duizendpoot die door de kinderen Bastiaan is gedoopt, staat symbool staat voor de vele taken die moeders vervullen. Deze reuzen knuffel, die door kinderen verder is versierd, doen de moeders cadeau aan de bibliotheek in Overvecht.

De moeders van de Wijkacademie maakten ook een schilderij over de waarden van de Islam die zij willen overdragen aan hun kinderen. Wethouder Kees Diepeveen nam dit namens de gemeente dankbaar in ontvangst. (Wel jammer dat er op dat moment net een enorme plensbui losbarstte).

Vaders uit Syrië, Palestina en Irak maakten samen met Ali Gharib twee cartoons. Over de verschillen tussen hun land van herkomst en hier als het gaat om je eigen carrière en om opvoeden.

Er was een indringende video over een moeder uit Azerbeidzjan die al twaalf jaar vecht voor een verblijfsvergunning. Haar man en kinderen hebben de Nederlandse nationaliteit, maar zij mag niet blijven volgens de IND. Het publiek besloot snel met een petitie te starten om deze moeder te steunen.

Stichting Durf te Dromen van voetballer Redouan El Yaakoubi toonde twee filmpjes over alles wat de stichting doet om kinderen hun talent te laten ontwikkelen en over het belang van ouderbetrokkenheid.

De Bibliotheek presenteerde de nieuwe Bibliotheekfiets waarmee ze door de wijk gaan trekken.

En dan waren er ook nog allerlei workshops en activiteiten!

Jongeren en kinderen kwamen met eigen initiatieven. Jongeren organiseerden samen met Hanae van JOU een opvoeddialoog met ouders. Ze bedachten zelf de vragen waarover ze in gesprek wilden. De ouders vonden het prachtig. Kinderen organiseerden spelletjes voor andere kinderen, zoals sjoelen en een wedstijd met emmers water en sponzen.

Moeders begeleidden de kinderen bij het springkussen en andere sportactiviteiten.

Vrouwen van Al-Amal hadden een leuke kraam met traditionele verzorgingsproducten uit Marokko. Sport Utrecht was aanwezig op de Urban Danceground, om samen te bewegen. Ook de Arabische school Makine was present met een eigen kraam. Het heerlijke eten werd verzorgd door Nour’s Kitchen. (De 200 porties rijst met groenten en kip waren in no time op.

In de Dreef was er een escaperoom van de Weerbare Stad, waar kinderen en ouders konden ervaren hoe verleidelijk snel geld verdienen kan zijn en welke risico’s daaraan vast zitten. Je kon kennis maken met de Buufs en met de moeders van de Zambesidreef. Of je kon praten over opvoeden in de speciale Huiskamer die de Moeder Baby groep, Huntu for Joy en Opvoeden met compassie samen hadden ingericht.

De vrouwen van Al-Amal hadden een prachtige kruidenworkshop waar je alles kon leren over verse kruiden en zelf ook een mooi plantje kon scoren. Het rook er heerlijk.

Aansluitend op de overhandiging van het schilderij aan de wethouder gaf Jamila Achahchah een korte workshop over Islam en opvoeden aan moeders uit de wijk. Ze vonden het fantastisch en willen getraind worden om dit soort workshops ook zelf te kunnen geven.

Na dit volle programma was er een mooie afsluiting met livemuziek van ensemble Oriental dreams, onder leiding van Ali Gharib. Iedereen had uitgekeken naar dit optreden van een echte levende band. Helaas begon het weer te plenzen.

Ondanks de regen en ondanks de noodzakelijke voorzichtigheid in verband met corona, was het een bijzonder geslaagde middag. Ouders, jongeren en kinderen uit Overvecht hebben laten zien hoe ze zich op positieve wijze inzetten voor elkaar en voor de wijk. En ze hebben een heleboel plannen voor de toekomst gemaakt.

De manifestatie Ouders van betekenis werd georganiseerd door stichting BMP, Dock, JOU, stichting Vreedzaam, Kathinka Bruinsma van het netwerk Ouders van betekenis en de gemeente Utrecht.