Wij willen de zelforganisaties iets teruggeven

Saskia Duijs en Margreet ZickardtInterview met producent Margreet Zickhardt, Markant Amsterdam-Zuidoost

“Ik had hier en daar al wel eerder van AMWAHT gehoord, maar ik maakte pas echt kennis met AMWAHT tijdens de intentie conferentie in Utrecht waar werd gepeild of er belangstelling was voor de opleiding in andere steden. Ik was daar met Saskia Duijs van Stichting Samenwonen-Samenleven. Saskia en ik waren al bezig met na te denken over hoe je mantelzorgers in zelforganisaties kunt ondersteunen. Wij zaten ook aan een training te denken.
Dus wij naar die AMWAHT bijeenkomst om te horen hoe die training er uit ziet. En daar waren we enthousiast over.

Maar onze insteek in Zuidoost is een beetje anders. Er komen een heleboel mensen op het mantelzorgspreekuur van loket Zorg en Samenleven, maar er zijn natuurlijk ook heel veel mantelzorgers die niet komen, die zich niet herkennen in het woord, die zorgen ook heel vanzelfsprekend vinden en dus niet bedenken dat daar misschien wel ondersteuning voor is. Die mensen komen niet in beeld, ook niet bij zelforganisaties. AMWAHT leidt mensen toe naar betaald werk, maar onze insteek is: hoe kunnen we zelforganisaties en mantelzorgers uit die zelforganisaties ondersteunen en versterken. Het zijn, net als bij AMWAHT, mantelzorgers die iets gaan doen voor mantelzorgers. Maar dan binnen de zelforganisaties. Het idee is om het terug te geven aan de zelforganisaties. Maar werken buiten de zelforganisatie, al dan niet betaald, kan er natuurlijk nog altijd uit voort komen.

Na die AMWAHT-presentatie hebben Saskia en ik een plan gemaakt dat veel dichter tegen AMWAHT aanzat dan nu, maar dat werd afgekeurd door het stadsdeel. Niet zozeer inhoudelijk, maar wel qua geld. Daar hadden we een slecht gevoel over, om opeens niet meer verder te gaan. Want we waren al een hele tijd bezig met die zelforganisaties. Toen hebben we gekeken: kunnen we het kleiner maken en het – wat Markant betreft – ten dele uit de gangbare subsidie doen. Dat was dus wel een beetje proppen en omvormen. De opleiding ziet er nu zo uit: Om te beginnen doen we de cursus ‘De zorg de baas’. In ‘De zorg de baas’ zijn mantelzorgers samen bezig met verschillende thema’s die te maken hebben met mantelzorgen; zoals grenzen trekken, hulp durven vragen, doe ik nog wel eens leuke dingen voor mijzelf? Het is het lotgenotengebeuren en nadenken over jezelf. Na ‘De Zorg de baas’, doen we nog een overstijgend deel, vijf, zes keer, waarin het gaat over: hoe ga jij straks je ervaringsdeskundigheid inzetten, bijvoorbeeld binnen de zelforganisatie?

Het lastigste? De financiering. Als die moeizaam gaat, gaat alles zo slepen. Het is slecht voor de voortgang en voor het contact dat je met mensen hebt. Je wilt samen iets gaan doen en dan zit je met dat gedoe over het geld.

Het is best moeilijk om via zelforganisaties deelnemers te vinden. Sleutelfiguren van zelforganisaties hebben het al heel druk. We hebben ook breder geworven. Het project zou na een eerste keer door moeten gaan. Volgens mij moet je dat een aantal jaren doortrekken, anders beklijft het niet. Het was onze bedoeling dat mensen uit de zelforganisaties het stokje van ons zouden overnemen.
Ik vind het heerlijk om dit in samenwerking met Samenwonen - Samenleven en zelforganisaties te doen, dat is heel stimulerend. Hele verschillende clubs versterken elkaar zo.

Laatste nieuws: De cursus is inmiddels gestart.