15 juni 2015

Auteur:
Tessa Dikker

Het is de laatste keer dat de kerngroep van ouders van de Wijkacademie bij elkaar komt in de Muiderkerk.  Voor de zomer althans, de sfeer is opgetogen en een van de moeders heeft een chocolaatjes meegenomen terfeestelijke afsluiting.
Moezdalifa en Okke, de stagiares van Dream Support, doen de aftrap en vertellen over de conferentie ‘Opvoeden in Spannende tijden’ van aanstaande vrijdag. Een aantal moeders van de Wijkacademie zal een belangrijke rol spelen als host of workshop begeleider.

Men blikt terug op de vogelspeurtocht door het Flevopark, waarbij je leert welke vogels er in het park wonen en hoe zij hun jongeren opvoeden. Deze speurtocht werd ontwikkeld en begeleid door een van de vaders van de Wijkacademie. Nieuwe edities staan in de planning.

Zelf geef ik een korte update van de andere projecten. Het senioren kunst project ‘So de ouderen songen piepen de jongen’  bijvoorbeeld waarbij ouderen zich hebben bezonnen op opvoedthemas van ‘toen en nu’ en waar ze hebben nagedacht over wat ze aan de jeugd van nu willen doorgeven, is afgerond.
De thema’s hebben de ouderen  vertaald naar schilderijen, tekeningen en linolium snedes.. Van deze afbeeldingen zijn vervolgens ansichtkaarten gemaakt en worden in setjes verdeeld. . Ook is er een opvoed route door het Rijksmuseum ontwikkeld en is een lesbrief vervaardigd voor degene die zelf ook op deze manier met groepen aan de slag wil gaan.

De ‘Gastenlijst’ van Tjerk Feitsma van Terra Futura is klaar, de inhoud van de kaarten die het gesprek aangaan over opvoeden moeten vergemakkelijken hebben de ouders van de Wijkacedemie in een eerdere bijeenkomst zelf samen gesteld. Ik deel de kaarten uit en men kijkt tevreden naar de eigen creatie.

Het Dappermarkt foto project loopt gestaag maar gaat goed. Een aantal ouders vertelt over de ervaringen met het interviewen van de marktkooplui.

Ted van stichting Praat, een organisatie die kindermishandeling bespreekbaar wil maken, is ook aanwezig. Voor de tweede keer alweer. Eerder heeft ze samen met de kerngroep gesproken over kindermishandeling. Vanavond is ze er om ons voor te bereiden op de vuile was manifestatie.

Vuile was manifestatie
Ted luistert aandachtig naar alle updates en is onder de indruk van de vele projecten die lopen of al zijn afgerond en legt meteen verbindingen met de vuile was manifestatie.

De vuile was manifestatie is een openbare bijeenkomst waarin kindermishandeling bespreekbaar wordt gemaakt. Dit doet Praat onder andere met behulp van theatergroep Blik Bijzonder. De wasdames Ellie en Alie, Monique Hoving en Riska Wijgergangs, verzorgen samen met een muzikant een act, waarin duidelijk wordt hoe groot het taboe is wat op kindermishandeling rust. Vervolgens vertelt een ervaringsdeskundige van Praat zijn/haar geschiedenis, waarbij de nadruk ligt op hoe de mishandeling het gevoelsleven en het gedrag beïnvloedt heeft. Maar ook, welke hulp er wel is geweest en welke hulp nog meer nodig was.
Daarnaast legt de ervaringsdeskundige de nadruk op war iedereen altijd voor elk kind kan doen; het kind laten zien, horen en voelen dat het gezien wordt en dat het belangrijk voor je is. Na dit verhaal wordt het publiek gevraagd om gedachten en gevoelens over, of ervaringen met kindermishandeling op een stuk wasgoed te schrijven en dit daadwerkelijk buiten te hangen. Bij de manifestatie worden plaatselijke hulpverlenende organisaties uitgenodigd om aanwezig te zijn om het publiek te informeren over waar men welke hulp kan krijgen.

.

De kerngroep van de Wijkacademie heeft zich opgegeven om deel te nemen aan de manifestatie en Ted is hier vanavond om ons te trainen de gesprekken aan te gaan met het publiek. Ted onderscheidt  drie soorten ‘praatjes’:
1. Een praatje om iemand te verleiden mee te doen aan de manifestatie;
2. Een praatje om te vertellen over het werk van de Wijkacademie en Stichting Praat;
3. Een praatje omdat iemand een persoonlijk verhaal kwijt wil.

Rondom elk van de praatjes heeft Ted een oefening bedacht en we gaan aan de slag, bijvoorbeeld aan de hand van een boterbabbelaar mensen te verleiden deel te nemen aan de manifestatie. Een en ander zorgt voor hillariteit, zeker op het moment dat er ook ‘onwillige passanten’ worden nagespeeld.

Ook wordt iedereen getraind om in een elevator pitch het werk van stichting Praat en de Wijkacademie  over te brengen. De belangrijkste elementen hiervoor worden eerst plenair verzameld en op een flap over genoteerd. Over stichting Praat noemt men onder andere:

Luisterende oren, Glimlach, Goed kijken, Behulpzaam, Oordeel-loos, Begrip, Durven te vertellen (lef/moed) en opluchting om eindelijk te kunnen praten.
Over de Wijkacademie noemt men:
Vertrouwen, Welkom zijn, Vrijmoedig en in een veilige omgeving te kunnen spreken, Dialoog, gesprek aangaan, Open, Niet uitsluitend (iedereen is welkom), Kennis uitwisselen.

De kaarten van Tjerk kunnen enorm van dienst zijn bij het aangaan van de gesprekken op de vuile was manifestatie.

Voor het derde type gesprek heeft Ted ook een rollenspel bedacht en daarnaast geeft ze nog wat tips mee, zoals dat het beter is geen zwangere vrouwen of mensen met kleine kinderen aan te spreken.
De tijd is alweer om. De stagiares en ik vegen de vloer en gaan naar buiten.

Het zit erop voor dit jaar. Althans wat de bijeenkomsten van de kerngroep van de Wijkacademie betreft. Komende vrijdag is er natuurlijk de conferentie en de vogelspeurtochten evenals het Dappermarkt fotoproject lopen gewoon door.

Ik kijk al uit naar de eerstvolgende bijeenkomst na de vakantie waarop iedereen een update van zijn of haar project zal geven.